DAGEN EFTER...

Känns verkligen som det är "dagen efter" idag, förutom de två hundspannen som kom körandes över sjön imorse(de räknas inte för jag såg dem bara på långt håll) så har jag endast träffat EN människa som inte tillhör familjen idag. Ingen som har ringt ens... Själv har jag ringt ETT samtal. Försökte få hit mamma & pappa på fika, men de vågade sig inte hit, då de två yngsta killarna i huset har feber & halsont...

Här åker de två spannen, visst ser det roligt ut!!

Elin slog personligt rekord i att sova länge idag. Hon vaknade kl 13,15!!! Men då brukar hon sova länge annars oxå, men då kanske till 10-11 tiden max... Men så var hon vaken till kl 2 inatt oxå, är det nyår så är det! Sex barn var det med här & firade nyår igår & det var bara de två tjejerna som orkade hålla sig vakna över tolvslaget... Linus däckade redan kl 16,30!! Trodde att han bara va trött efter att ha sovit över hos en kompis, men det visade sig att han hade fått feber. Isac klagade över att han hade ont i nacken & ryggen, sen tog det inte lång stund innan han började frysa och febern kom smygande... Så nu har vi två sjuklingar här hemma. & de båda som sett fram SÅ MYCKET till morgondagen då vi har lite aktiviteter här nere vid sjön. Isac har längtat hela veckan efter att få prova sitt nya pimpelspö som han fick i julklapp... Linus vill åka skridskor på planen som Fredrik har plogat upp & spolat på nytt vatten... Hoppas att de mår bättre till imorn så de iaf kan få komma med ner & grilla lite korv!

Själv gick jag upp tidigt imorse & släppte ut & fodrade hästarna, det var där som jag träffade den ENDA personen som inte tillhör familjen ;). Jag mockade & fixade med kvällsmaten inne i stallet så det var klart till ikväll när de kom in, skönt att ha det gjort!

Känns inte som att det händer så mycket på varken hund eller hästfronten just nu. Fflach försöker jag träna på att gå förbi bilar, vilket han tycker är väldans otäckt!! Så jag brukar alltid (nästan) köra fram bilen & låta den stå på tomgång när jag ska ta ut dom på morgonen så att han måste gå förbi den när han ska ut i hagen. Ibland får han gå ett extra varv runt den, vilket inte uppskattas, men jag hoppas att min envishet ska ge resultat. Just nu vill jag inte ta med honom ut på promenad på vägen ifall vi får möte av ngn bil. Det är iof en mycket liten väg där det inte är värst trafikerat, men de har avverkat längre in så nu åker det endel timmerbilar förbi oxå, vilket han definitivt inte är redo att möta ännu... Funderar på att ta med Prinsen på samma gång nästa gång för han är tryggheten själv med alla slags fordon! Vi har även lite täckesträning eftersom att det tydligen oxå har blivit otäckt nu, men bara det ligger på så är det inga problem, det är just innan det kommer på som det är lite läskigt. Han använder inte täcke nu, men vi måste ju träna iför framtiden;). Men han är hur snäll som helst att hålla på med annars, han brukar alltid stå lös i boxen när jag borstar & kratsar hovar mm. Idag fick han bli ledd av husse in från hagen. Vilket gick så bra såå. Annars brukar jag alltid va själv när jag tar in dom & då tar jag Prinsen & Fflach tillsammans & Misty går in själv. Den som bråkar när man tar in är Prinsen!! Han vet att det finns mat inne så han blir helt galet tokig! Därför valde husse att ta Fflach istället, förra gången han var med tog han Prinsen & då gick det inte så bra...

Gött att rulla sig när man kommer ut i snön på morgonen!!

Dima var ute på rådjursjakt igår, hon har vart med kanske fyra fem gånger totalt. & igår skjöt dom ett som hon hade jagat fram!! Hon hade vart jätteduktig. Fredrik släppte henne i spåret efter ett rådjur (som va skjutet mot men inte träffat. Men att det inte va träffat visste de ju inte säkert då) som hon följde i först ca en minut sen kom hon tillbaks igen & husse manade på henne att följa efter & då stack hon iväg efter igen. Nu var hon iväg en lång sväng på ca 20 minuter, då hon kom tillbaks med rådjuret framför sig! Mot Tommy (Fiffis uppfödare) som fick skjuta. Mattes duktiga vovve det<3. En riktig allround golden skulle man kunna säga... ;) Jag har redan fått frågan flera gånger om jag verkligen vill att hon ska va med & jaga, om jag inte är rädd att hon alltid kommer vilja dra iväg när jag går med henne lös i skogen... & svaret är NEJ! Dima har alltid viljat jaga rådjur OCH andra djur som springer... & jag tror faktiskt inte att det kommer bli ett dugg värre. Jag har gått med henne i skogen både idag & igår efter att hon jagat & det har inte vart ngn skillnad alls. Däremot när hon går med Fredrik så sticker hon gärna om han har henne lös, men det har hon oxå alltid gjort... Dels så är han inte lika konsekvent så hon lyssnar inte lika bra på honom & så är det nog oxå så att hon kanske sätter jakten mer i samband med honom för det är ju alltid han som jagar. Med det inte sagt att hon aldrig sticker iväg på egna upptåg när hon går med mig för det har hänt förut & det kommer alldeles säkert att hända igen, för det är så Dima är!! Så vill man va helt säker på att hon inte sticker så får man helt enkelt ha koppel på & så har det alltid vart med Dima. Det är min åsikt iaf, sen får andra ha sina åsikter :)


Suddigt mobil kort på Dima, rådjur & husse!


Nu ser jag fram emot ett händelseriktt 2011!! Med ett stort innehåll av roliga hund & häst aktiviteter. Jag har redan anmält Fflach och mig till en 8 månaders NH kurs som ska börja i Mars. Det ser jag verkligen fram emot, ska bli så himla roligt att få lära sig ngt nytt tillsammans med Fflach! Jag har aldrig sysslat med NH förut så det är ngt helt nytt för mig, men de hästar som jag har sett som är tränade har verkligen sett trevligt ut!
Vad gäller hundträningen så har jag även här en plan. Har tänkt börja träna för en instruktör här oxå, men det är inte klappat & klart ännu så det skriver jag när det är klart! Kan berätta att det är en mycket duktig instruktör här ifrån värmland iaf & detta ser jag oxå väldigt mycket fram emot!!

ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR

ÖNSKAR

MALIN, SANDY, DIMA, FFLACH & PRINSEN


Kommentarer
Postat av: Cissi

Stackars killarna. Hoppas dom har kryat på sig :)



Vilken duktig vovve du har, en riktig allround hund :) Tänk vad Wynntorpare kan.



Vad härligt om det fungerar med instruktören. Det är alltid kul att träna för någon och utvecklas. Lycka till med det nya hund- och häståret :)



Kramar Cissi och Diva

2011-01-06 @ 10:17:11
URL: http://mountainman.blogg.se/
Postat av: AnnKatrin

Var hålls NH-kursen?

2011-01-15 @ 00:28:01
Postat av: Malin

NH-kursen hålls i Väse.

2011-01-15 @ 09:38:33
URL: http://wdima.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0