Hänt sen sist


På dagens promenad fick Sandy & Dima leta natur pinnar med min vittring på. Här är det Sandy som letar.



Här har Dima hittat sin pinne


Fiffi var oxå med, här var det ngt som luktade intressant!

Efter promenaden tränade Dima & jag lydnad. Kryp tränades det på. Fritt följ med klick & belöning varje gång hon gick som jag vill idag. Fjärr på nära håll, med övning på tekniken i skiftena, oxå klick & godis vid varje rätt skifte. Sitt under gång. Och stå & ligg vid inkallning, fast det gjorde vi under lek. Alltså inte under inkallningen. Pigg & glad hund som vanligt:)

Både Dima & Sandy löper nu. Hade tänkt åka till klubben imorn, men jag hoppar över det tills löpet är över.

Igår var jag iväg på NH kurs med Fflach. Jag var mest spänd inför hur lastningen skulle gå. Han har ju inte åkt ngn gång sen jag hämtade honom. Men jag har tränat lite under veckan. Han har tagit det lugnt och fint. Jag har vart själv när jag tränat & han har gått in och fått godis några gånger, men eftersom jag vart själv har jag inte stängt om honom. Iaf igår hade jag hjälp av Marie, Jenny & Fredrik. Vi började ute, men det gick inget vidare & jag vill inte bråka med honom heller. Så vi tog in honom i garaget (där är dörren så bred så att man kan backa intill med transporten) och backade intill transporten, då fick vi in honom nästan direkt. Duktig kille!! Sen blev det fest i transporten med en massa gott godis!! Nu vart vi väldigt tidiga eftersom jag inte hade räknat med att han skulle gå in så snabbt... Så vi var på plats en dryg timme innan kursen skulle börja. Han tog det ganska coolt, med fflach mått mätt;) Men oj så stor han blir när han blåser upp sig... Han fick va i en gästhage, men eftersom han var ensam där ville jag inte släppa honom så jag gick runt där med honom. Han coolade ner rätt bra & gick & betade för det fanns grönt gott gräs i hagen. Efter en stund fick han sällskap i hagen bredvid av en tolvårig varmblodsvallack så då fick han gå lös i hagen. Den andra hästen sprang omkring och gnäggade för fullt, men Fflach var riktigt lugn & gick & betade, lite gnäggningar imellanåt bara.
Vi började kursen med teori & berättade lite om oss & våra hästar. När hon sa att alla hästarna kommer ha lugnat sig & gå med sänkta huvuden efter ca 10 min så trodde jag faktiskt inte på henne. Trodda aldrig att Fflach skulle göra det. Han har ju bara vart hemma & på Idhult i sitt liv... Så allt var ju nytt & spännande för honom.
Vi jobbade med två hästar åt gången (vi var fyra totalt). Fflach var spänd som en fiolsträng när vi gick in, allt var lite farligt. Läktaren med spegel var riktigt otäck, men efter att ha gått runt två varv så var den inte alls farlig längre. När vi hade gjort lite övningar i ca 5-10 minuter så gick min Fflach med sänkt huvud & var avslappnad!! Wow, det var häftigt!! Med Fflach gjorde jag bara de allra enklaste första övningarna som att följa mig i ca 2-3 meter slak lina, göra halt på samma avstånd och att backa med mig på samma avstånd. Allt detta gjorde han super duktigt! Visst kollade han av annat runt omkring då och då, men det är ju inte konstigt. Sen fick jag gå ut en sväng på vägen för att se om han var lika avslappnad utanför ridbanan och det var han.
Det här låter väl kanske inte så svårt, men för Fflach var det mycket nytt på en dag & han klarade det galant:) Jag är iaf stolt över lillkillen!! Lastningen gick bra när vi skulle hem oxå, gjorde likadant då att vi backade in till stalldörren och lastade honom.
Prinsen och Misty kom springande och mötte oss i hagen när vi kom hem. Lika glada tror jag de var allihop när han var hemma igen. Kan tänka mig att Fflach har sovit gott inatt!
Under tiden jag var på kurs så hade mamma, pappa & Fredrik vart och köpt en transport. Så nu behöver vi inte hyra nästa gång. Och jag kan träna lastning när jag vill:) Däremot så är den för tung att köra med vår bil utan e körkort. Men det finnas fyra alternativ, antingen regga om den eller köpa ny bil (tycker jag låter bäst) eller så får Fredrik eller pappa va med och köra på oss(ett alternativ som inte kommer funka...) Eller så får jag ta e-kort. Sista alternativet kanske vore bra, med tanke på utbildnignen som jag ska söka in till:)



Nu har skolbarnen kommit hem & Elin vill hoppa med Prinsen så nu blir det en tur till stallet.

Ha det gott!!


Kommentarer
Postat av: Cissi

Vilka fina bilder :)



Vad kul med NH-kurs. Härligt när man kan ser skillnaden så tydligt med :)

2011-05-07 @ 16:44:45
URL: http://mountainman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0