Spår

Lyckligtvis så slapp jag undan mitt megapass på fredag & på lördag blev jag helt ledig!! Så jag klarade mig undan med endast åtta dagar jobb i sträck;) Sov till kl 11 på lördag!! Fredrik och jag hade planerat att vi skulle lägga viltspår till alla hundarna på lördag, men jkag var helt slut så jag somnade istället...

På söndag däremot var jag utvilad igen :) Men då fick jag åka ensam till skogen med Sandy & Dima. Det regnade en heldel, men det var nästan bara skönt:D Jag få erkänna att jag tycker att det är bra mycket roligare med personspår så det fick bli det istället när jag ändå åkte själv... Till Dima gjorde jag ett spår som var ganska långt med sju apporter & några vinklar. Gissar på att spåret var ca 600 meter.
Sandy fick ett spår som var ca 150 meter med en vinkel & tre apporter.

Under tiden som spåren fick ligga så tog vi en promenad på vandringsleden. Gick i en timme ungefär. Narurligtvis så hade jag åkt hemifrån utan varken halsband eller koppel. Men jag gjorde en liten snara på spårlinan till Dima och Sandy går ju nästan alltid lös så det gick ju fint ändå. När jag hade gått ungefär hälften av sträckan började Dima lugna ner sig så då kunde även hon gå lös utan att dra iväg på egna upptåg. & med godis i fickan så så är hon super lydig;) Det blev lite badat eftervägen för alla utom jag...

Jag gick började med att släppa Sandy på sitt spår, jag tyckte att hon gick precis där jag gått, men ändå blev bara en pinne hittad. Men en massa peppning fick hon iaf, hon blir så glad när hon får jobba lite.

Sen var det Dimas tur, det märktes att vi inte spårat sen i höstas för hon var helt galen. Det ska helst gå så fort som möjligt, men när jag håller emot i linan en stund så går det liiite lugnare. Men som sagt det märktes att vi är ringrostiga hon slog en hel del över spåret. & efter första pinnen som plockades upp så tappade jag linan. & Då gick det undan i spåret vill jag lova!!! Men när hon plockade upp nästa pinne så vände hon ju upp lika duktigt som vanligt och kom i full fart och mötte mig, att jag var ovanligt långt efter verkade hon inte bry sig om:D Sen tyckte jag att tempot blev lite bättre. Alla apporter blev upplockade och hon gick överlag bra i spåret. Ringade en gång i sista vinkeln bara. Tror att spåret är både min och Dimas favorit sysselsättning!! Att man sen får kattmat vid varje hittad pinne gör ju inte saken sämre;)


Efter spåret var det bus med bollen!!


Likaså för Sandy!!


När jag kommit hem så ringde Carola och undrade om jag ville följa med ut och titta efter djur. Så vi tog en tur i skogen med bilen, länge trodde vi att vi inte skulle skulle få se något, men rätt va det var så satt det en liten harunge på vägkanten. Så liten & söt!! Sen åkte vi en stund till & då fick vi syn på en älg som gick in i skogen. Den stod vi och tittade på en bra stund.





Sandy har blivit lite ompysslad av Isac idag. Lägg märke till hur hon håller på att somna på första bilden.

Ha det gött!!!




Kommentarer
Postat av: Cissi

Å vad härligt med spår. Det var verkligen ett tag sen ja la ett sist. Härligt att det gick bra trots lite ringrostighet ;P



Sv: A det var verkligen en chock! Hua ligen. men de gick över snabbt som tur var.



Kramar Cissi och Diva

2010-07-27 @ 12:37:24
URL: http://mountainman.blogg.se/
Postat av: Ingela, Zeb, Indy

Kul att spåra! Blir alldeles för sällan.

2010-07-28 @ 20:46:07
URL: http://www.etthundliv.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0